Een briefing is jouw pre-flight checklist

Waarom een grafische meesterbriefing naar meesterlijk drukwerk leidt

pre-flight checklist

Ze waren vergeten de roervergrendeling voor het opstijgen uit te schakelen. Daardoor verongelukten de twee piloten van het prototype Boeing B-17 in 1935 in Dayton, Ohio. Mag nooit meer gebeuren, besloot vliegtuigbouwer Boeing. En het bedrijf begon met een pre-flight checklist. Piloten moeten sindsdien de checklist verplicht volgen voordat ze kunnen vertrekken.

 

Toegegeven, drukwerk maken is minder gevaarlijk dan met vliegtuigen door de lucht zoeven. Toch kan een checklist vooraf veel onheil voorkomen. Op zijn minst zal een checklist de wensen van de klant in kaart brengen, zodat ontwerpers en drukkers op die verwachtingen kunnen inspelen.

 

Gebruik daarom onze meesterbriefing voor je drukwerk. Het is je ‘pre-flight’ garantie tegen neerstortende grafische projecten.

Moet dat echt, zo’n briefing voor je drukwerk?

 

Dankzij een briefing krijg je een helder hoofd en een klare kijk. Zet de briefing in voor je marketing, huisstijl of grafische vormgeving: ze stelt je in staat om efficiënt te werken. Wil je klant een catalogus publiceren, dan verzamel je op de meesterbriefing voor je drukwerk cruciale gegevens, zoals het beschikbare budget, de talen waarin de catalogus moet verschijnen, de taakverdeling tussen graficus, klant en drukkerij … en natuurlijk de deadlines – tussentijds en finaal.

Een checklist is je houvast bij een briefing

 

Gebruik onze meesterbriefing voor je drukwerk als checklist voor je eigen creatieve briefing, bijvoorbeeld als je verantwoordelijk bent voor de grafische vormgeving in een reclamebureau of marketingdepartement. Stop er niet té veel tijd in. Maar grijp er wel naar terug op momenten dat je een houvast nodig hebt om het overzicht te behouden. Een briefingdocument dient niet om een bureaucratie op te bouwen, wel om de gang van zaken te vereenvoudigen.

Maak je briefing specifiek en volledig

 

Steek de koppen bij elkaar en hak in je briefing knopen door. Wat je bij het begin van een grafisch project duidelijk beslist, hoef je later niet meer bij te sturen. Gewoon omdat je in de briefing de basis hebt gelegd. Improviseren is niet nodig.

 

Kun jij op routine werken? Ligt alles voor de hand? Is het project van a tot z logisch voor jou? Ga niet over één nacht ijs, want misschien zit niet iedereen meteen op jouw golflengte.

 

Wees daarom specifiek in je briefing, vraag alle betrokkenen wat zij verwachten en wat zij aankunnen, leg exacte getallen en data vast, schrijf de details op over huisstijl, logo’s, foto’s, gewicht van papier, afwerking van drukwerk … tot en met de adressen waar alles geleverd moet worden. 

Je briefing als pre-flight checklist voor iedereen

 

Je bent graficus of drukwerkbegeleider, en je kunt de hele wereld aan. Maar wat als jij volgende week fluitend op wereldreis vertrekt? Of als jij plots een nieuwe opdracht krijgt die al je aandacht vraagt? 

Denk er dan aan dat een collega vlot jouw lopende projecten in handen kan nemen als je telkens een briefingdocument hebt ingevuld. Het bespaart een boel opzoekwerk, discussies en hoofdbrekens. Want een goede briefing fungeert als pre-flight checklist voor jou, je collega en je klant. 

Download
Download jouw checklist
LAMINE-meesterbriefing.pdf
Adobe Acrobat document 39.8 KB